Om smerter

Jeg behandler både akutte og kroniske smerter. Er du i tvivl, hvorvidt jeg kan afhjælpe dit problem, så tøv ikke med at kontakte mig på tlf eller e-mail.

Slidgigt

discusprolaps

iskias

knæsmerter

migræne / hovedpine

nakkesmerter

frossen skulder

tennis albue

hælspore

nervebetændelse / neuropati

Behandlingerne kombineres af forskellige akupunktursystemer og du vil oftest mærke forandringer allerede fra første behandling.

Smerte er en kompleks oplevelse som består af fysiske og følelsesmæssige komponenter. Smertefølelsen er subjektiv d.v.s at samme

udløsende årsag kan opfattes forskelligt fra person til person.

Fysisk smerte opdeles i to hovedtyper:

Nociceptive smerter kan opstå i indre organer som f.eks hjerte, galdeblære og tarm og i kroppens bevægeapparat som f.eks muskler og knogler:

Gigtsmerter, smerter ved knoglebrud, overbelastningssmerter i muskler, sårsmerter efter operation.

Smerter fra muskler og knogler er oftest udløst af aktivitet og belastning. De er ofte konstante, borende, murrende og lette at lokalisere, hvorimod smerter

fra indre organer oftest er mere diffuse og dybe med udstråling til andre områder af kroppen. De er ofte ledsaget af kvalme og opkastning.

Neurogene smerter eller nervesmerter skyldes skade eller sygdom i nervevæv som f.eks nervebetændelse (neuropati) og helvedsild.

Nervesmerter er oftest overfladiske, brændende, stikkende eller jagende som elektrisk stød.

Akutte  smerter fortæller os, at vi har en skade som måske kræver behandling, og er således et vigtigt led til at beskytte os mod mulige skadelige ting i omgivelserne.

Det er almindeligt, at akut smerte udløser en vis følelse af angst. Graden af smerten afhænger både af den bagvedliggende årsag, men også angstfølelsen spiller ind.

Kroniske smerter er en smertetilstand over 6 måneder. Kroniske smerter kan medføre både psykiske, sociale og eksistentielle følger. Kroniske smerter kan medføre symptomer som træthed, fordøjelsesproblemer og søvnforstyrrelser og derfor behandles akutte og kroniske smerter forskelligt.